حین بریدن ترمز چکار کنیم

حین بریدن ترمز چکار کنیم

بریدن ترمز خودرو به این معنا است که با اینکه پدال ترمز را فشار میدهیم ولی ترمز کار نکرده و ماشین توقف نمیکند.این اتفاق یکی از کابوس ها و ترسناک ترین اتفاق هایی است که .ممکن است حین رانندگی اتفاق بیوفتد و اگر در آن زمان درست عمل نکنید ممکن است خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی رخ دهد

 

نحوه عملکرد ترمز خودرو

ترمز ها با استفاده از نیروی اصطحکاک خودرو را متوقف میکنند.ترمز ها برخلاف موتور باید مرتب برای بهتر کار کردن چک شده و روغن کاری شوند.در ترمزهای جلو اصطحکاک بر کالیپرهای ترمز و لنت ها باعث توقف خودرو میشوند.و در ترمز عقب اصطحکاک بر کاسه ها و کفشک ها تاثیر گذاشته و باعث توقف خودرو میشود.
از دست دادن کامل ترمز در خودروهای جدید بسیار نادر است اما ممکن است اتفاق بیوفتد.پدال ترمز به پیستون ها متصل است و پیستون ها به ترمزه ها وصل شده اند.در گذشته ترمز های جلو دیسکی و ترمز های عقب کاسه ای بودند ولی در ماشین های جدید هم ترمزهای جلو و هم عقب هردو ترمز دیسکی هستند.
روغن ترمز از پدال شروع به حرکت کرده و در کل سیسستم ترمز به حرکت در می‌آید. زمانی که جریان روغن کم شود سیستم ترمز به مشکل برمیخورد و درصورتی که ترمز کار نکند ممکن است خودرو به یک سمت کشیده شود.درصورتی که نشت مایع ترمز وجود داشته باشد ترمز ها به خوبی تنظیم نشده است یا ترمز ها قفل شده اند و ممکن است احساس کنید ماشین یه یک سمت کشیده میشود.

 

دلایل بریده شدن ترمز خودرو

  1. یا پدال ترمز به راحتی تا انتها رفته و کاملا خالی است این مورد در صورتی اتفاق میوفتد که روغن فاسد شده و یا مقدار آن به شدت کاهش یافته باشد.همچنین درصورتی که ترمز ها بیش از اندازه داغ شوند در این صورت اصطحکاک لازم بین لنت ها و کفشک های ترمز ایجاد نشده و سرعت ماشین کم نمیشود و ماشین توقف نمیکند
  2. یا اینکه پدال محکم سرجای خودش قرار گرفته و پایین نمیرود در این حالت به اصطلاح میگویند که ترمز پر شده است و عمل نمیکند.
  3.  ترمزهایی که صدای جیغ میدهند که این امر به دلیل از بین رفتن ضخامت لنت های ترمز است.
  4. زمانی که هنگام ترمز صدای سایش از لاستیک ها شنیدیدن این به این معنی است دیسک درحال ساییده شدن با لنت است.

حین کار نکردن ترمز خودرو

در پایین چند نمونه از کارها و عمل هایی که حین بریدن ترمز باید انجام دهیم آورده شده است ولی بدلیل شرایط خطرناکی که پیش می اید ممکن است شما فرصت انجام هیچ یک از این کارها را نداشته باشد پس به یاد داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

  • حفظ آرامش و نترسیدن: شاید در آن زمان حفظ آرامش و عصبانی نشدن کار بسیار سختی باشد ولی وحشت کردن کمکی به شما برای کنترل وضعیت نمیکند
  • رها کردن پدال گاز: قدم بعد برداشتن پا از پدال گاز و رها کردن آن است
  • توجه به اطراف:به اطراف خود و جریان ترافیک و رفت و امد ماشین ها و عابرها توجه کنید و به دنبال جایی برای کنار کشیدن ماشین باشید
  • اگر احساس کردین پدال نرم شده و ترمز نیز کار نمیکند در این حالت چندبار بصورت متوالی و با شدت ترمز را تا آخرین حد فشار داده تا کنترل وسیله را به دست آورید.
  • اگر احساس کردید که ترمز شده سفت شده و عمل نمیکند سریع چک کنید که چیزی زیر یا پشت پدال ترمز گیر نکرده باشد و اگر مانعی پیدا نکردید در زمان توقف خودرو سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید.
  • استفاده از دنده معکوس:به اینکار استفاده از ترمزموتور گویند
  • استفاده از ترمز دستی:سعی کنید ترمز دستی را کم کم بکشید چون ترمز های ترمز دستی از ترمز های ماشین جدا هستند.نباید ترمز دستی را ناگهانی و یک دفعه بکشید چون در
  • این صورت چرخ های عقب خودرو قفل میشود و ممکن است کنترل خودرو را از دست دهید.
  • به راننده ها هشدار دهید:چراغ خطر ماشین خود را روشن کرده شروع به بوق زدن کنید.شیشه ماشین را پایین داده و با سر و صدا به عابرین پیاده خبر دهید که در چه شرایطی هستید.
  • استفاده از عوارض جاده:در جاده و اطراف جاده به دنیال پستی و بلندی بگردید مانند سرعت گیر ها،دست اندازها و یا حاشیه های جاده تا به شما در کاهش سرعت ماشین کمک کنند.


هشدار ها در حین بریدن ترمز خودرو

  1. اگر در سرازیری هستید از ترمز گرفتن زیادی و بیش از حد دوری کنید. زیرا این امر در سرازیری باعث داغ شدن ترمز شده و ممکن است شما سیستم ترمز را از دست دهید.
  2. درهنگام حرکت اتومبیل دنده اتومات را هرگز در وضعیت پارکنیگ قرار ندهید این کار باعث میشود فرمان خودرو خود به خود قفل شود و شما دیگر قادر به کنترل ماشین خود نباشید

 

سایر مطال مرتبط در سایت لوازم یدکی رنو الو آپشن

سه راه تشخیص تقلبی بودن لوازم یدکی رنو

سیستم 4 control (سیستم فرمان پذیری)

 

۱۳۹۹ شنبه ۲۹ شهريور - 10:17 ق.ظ
تعداد ویزیت : 1128